2021. április 16., péntek

Kiscsoport

                             Kiscsoport

                            Olvasás-írás


Kedves Gyerekek!😊

Dolgozzatok az utasítás szerint!

A feladatokat írjátok le a füzetbe!


Jó munkát kívánok!💖


                         Számolás-mérés


Gyakoroljatok Learning Appssel!

https://learningapps.org/display?v=pm93a5s0c21


Az összegeket számoljátok ki  a füzetbe,majd egyeztessétek az eredményt!

Jó munkát kívánok!💖

Történelem

                           Történelem

                               A császári önkényuralom

 

Sziasztok! A mai órán tovább foglalkozunk a szabadságharc leverését követő történelmi időszakkal.

Vedd elő a történelem felszerelésed és egy hegyes ceruzát! A pirossal írt szöveget másolt le a füzetedbe!

Írd fel a dátumot és a címet


A császári önkényuralom

Mielőtt elkezdjük az új anyagot, ismételjük át az eddig tanultakat!

Felismered, ki van a képeken? (Ferenc József, magyar király és I. Miklós. orosz cár)


A magyar király segítséget kért az orosz cártól, és létrejött az orosz-osztrák sereg, hatalmas túlerővel.

A magyar katonák felkészületlensége, gyenge fegyverzete, fiatal kora miatt nem volt esély a győzelemre. A segesvári csatatéren elbukott a magyar sereg.

Görgey Artúr átvette a hatalmat => 1949.08.13. világosi fegyverletétel => Haynau az új főparancsnok => 1849.10.06 Aradon kivégeznek 13 honvéd tábornokot => megtorlások, bebörtönzések, kivégzések, katonai megszállás következik

Végezd el a feladatot! Ha minden kérdésre tudod a választ, nagyon jól megjegyezted az eddig tanultakat.

https://wordwall.net/hu/resource/14204924/irodalom/1848-49-forradalom-%c3%a9s-szabads%c3%a1gharc-kv%c3%adz

Egy kis Szegedhez kapcsolódó érdekesség ebből az időszakból. A szabadságharc egyik kiemelkedő alakulata, 3. fehértollas zászlóalj, Szegeden állomásozott. => Ők voltak a „fehértollasok”. Nevüket arról kapták, hogy sapkájukra fehér kakastollat tűztek.

A zászlóalj katonái nagyon sok hősies cselekedetet vittek véghez, ezáltal nagy megbecsülést szereztek és persze kivívták az osztrákok haragját és megtorlását.

Most pedig folytassuk a szabadságharc leverést követő eseményekkel!

A szabadságharc bukása után Magyarországot beolvasztották a Habsburg Birodalomba.

Nézd meg milyen címere volt a Habsburg Birodalomnak! Mit látsz rajta?

Bizony egy kétfejű sast. Több elgondolás is volt, hogy miért nőtt két feje a sasnak, de a mai napig nem találtak megfelelő, mindenki számára elfogadható választ.


A császár, a szabadságharc bukása után, önkényuralmat épített ki. Mit is jelent ez?

ü   - eltörölte az alkotmányosságot

ü   eltörölte a szabadságharc valamennyi vívmányát (pl. jobbágyfelszabadítás, közteherviselés, sajtószabadság, stb.)

ü  -nem töltötték be a miniszterelnöki posztot

ü  -megszüntette a városok és megyék önállóságát

ü  -nem vette figyelembe a törvényeket

ü  -a rendeleteket, németül beszélő hivatalnokok hajtották végre

ü  -titkosrendőrség vigyázott a rendre.

A csendőr nem lehetett akárki. Kemény feltételeknek kellett megfelelni:

·          - birodalmi állampolgárság,

·          - 24 és 36 év közötti életkor;

·         -  nőtlen, vagy gyermektelen özvegyi állapot, (tehát egyedülálló)

·         -  egészséges, izmos testalkat,

·        - írni és olvasni tudás, valamint — a szolgálati nyelv mellett — a szolgálati helyen a lakosság által beszélt nyelv ismerete,

·         -  magatartásbeli ügyesség, jó magaviselet és jó hírnév.

Figyeld meg a ruházatukat és a fegyvereiket!

Amit megfigyelhetsz:

Ø   - egyenruha

Ø   - puska (szuronnyal a végén)

Ø   - kard

Ø   - járőrtáska

Ø   - tollas kalap

A császári hatalom megpróbálta néhány vezető, magyar politikus támogatását megszerezni. Magyarország legtekintélyesebb politikusa, Deák Ferenc, határozottan elutasította ezt a felkérést. Őt láthatod a képen.



Gyakorolj Word Wallal:

https://wordwall.net/hu/resource/14021823/szabads%C3%A1gharc-buk%C3%A1sa-%C3%A9s-cs%C3%A1sz%C3%A1ri-%C3%B6nk%C3%A9nyuralom

Szegeden iskolát és utcát is neveztek el róla.

Deák Ferencre felnéztek a nemesek. Követői:

Ø   -néma ellenállással tiltakoztak az önkényuralom ellen,

Ø   -nem vállaltak hivatalnokságot

Ø   -megtagadták az adófizetést.

 Most pedig megtudhatod, mit jegyeztél meg:

https://wordwall.net/hu/resource/14021823/szabads%C3%A1gharc-buk%C3%A1sa-%C3%A9s-cs%C3%A1sz%C3%A1ri-%C3%B6nk%C3%A9nyuralom

Írók, költők, festők is ápolták a szabadságharc emlékét, köztük:

Erkel Ferenc: Bánk bán

Arany János: A Walesi bárdok

Hallgasd meg a Bánk bán legismertebb áriáját! Talán nincs is olyan magyar felnőtt ember, aki ne hallotta volna még.

https://www.youtube.com/watch?v=SXYqIKDjS0M

 Szorgalmi feladat: Rajzold le az osztrák címert!

 

Köszönöm a figyelmed!







Természetismeret-Fizika

                Természetismeret-Fizika

Egyenes vonalú egyenletes mozgás

Az út az idő és a sebesség kiszámítása


A tankönyv 79. oldalán olvassátok el a következő leckét.

Olvassátok el a következő szöveget és a pirossal kiemelt részeket írjátok le a füzetbe.


A múlt órán megtanultátok, hogy a nyugalomban lévő testek nem mozognak.

Azt is megtanultátok, hogy a mozgásban lévő testek mozgása többféle lehet:

         gyors

         lassú

         egyenletes

         változó

         rezgőmozgás

         körmozgás

         szabadesés

Ma az egyenes vonalú egyenletes mozgásról fogunk tanulni, az út az idő és a sebesség kiszámításával.

 

Ha a mozgó testekre semmilyen energia nem hat, akkor állandó sebességgel haladnak. Közben pedig irányukat sem változtatják.

Például: Egy autó 110 km sebességgel halad az autópályán. A sebessége és az iránya állandó, tehát az autó egyenes vonalú egyenletes mozgást végez.

Nézzétek meg a következő videókat:

https://www.youtube.com/watch?v=3e1nWauuv7Q

https://www.youtube.com/watch?v=zV1ckeVFUas

https://www.youtube.com/watch?v=ya3WbKhd040

A mozgólépcsők, a liftek és a felvonók is egyenes vonalú egyenletes mozgást végeznek.

A mozgással a testek meghatározott távolságot (utat) tesznek meg.

Például: Lifttel a 10. elemetről lemegyünk a földszintre. A 10. emelet és a földszint között távolságot (utat) teszünk meg.

A távolság (út) megtételéhez időre van szükségünk. Tehát a sebességen és a megtett úton kívül nagyon fontos az idő.

Például: Lifttel a 10. elemetről lemegyünk a földszintre. Beszállunk a liftebe és várakozunk. Néhány másodperc szükséges ahhoz, hogy leérjünk a földszintre. 

Olvashattatok a sebességről, a távolságról (útról) és az időről. Ez a három tényező elengedhetetlen egyes számolási feladatokhoz.

A következő képletet jól jegyezzétek meg:

A tankönyv 79. oldalán olvassátok el a következő leckét.

Olvassátok el a következő szöveget és a pirossal kiemelt részeket írjátok le a füzetbe.

Egyenes vonalú egyenletes mozgás

Az út az idő és a sebesség kiszámítása

A múlt órán megtanultátok, hogy a nyugalomban lévő testek nem mozognak.

Azt is megtanultátok, hogy a mozgásban lévő testek mozgása többféle lehet:

         gyors

         lassú

         egyenletes

         változó

         rezgőmozgás

         körmozgás

         szabadesés

Ma az egyenes vonalú egyenletes mozgásról fogunk tanulni, az út az idő és a sebesség kiszámításával.

 

Ha a mozgó testekre semmilyen energia nem hat, akkor állandó sebességgel haladnak. Közben pedig irányukat sem változtatják.

Például: Egy autó 110 km sebességgel halad az autópályán. A sebessége és az iránya állandó, tehát az autó egyenes vonalú egyenletes mozgást végez.

Nézzétek meg a következő videókat:

https://www.youtube.com/watch?v=3e1nWauuv7Q

https://www.youtube.com/watch?v=zV1ckeVFUas

https://www.youtube.com/watch?v=ya3WbKhd040

A mozgólépcsők, a liftek és a felvonók is egyenes vonalú egyenletes mozgást végeznek.

A mozgással a testek meghatározott távolságot (utat) tesznek meg.

Például: Lifttel a 10. elemetről lemegyünk a földszintre. A 10. emelet és a földszint között távolságot (utat) teszünk meg.

A távolság (út) megtételéhez időre van szükségünk. Tehát a sebességen és a megtett úton kívül nagyon fontos az idő.

Például: Lifttel a 10. elemetről lemegyünk a földszintre. Beszállunk a liftebe és várakozunk. Néhány másodperc szükséges ahhoz, hogy leérjünk a földszintre. 

Olvashattatok a sebességről, a távolságról (útról) és az időről. Ez a három tényező elengedhetetlen egyes számolási feladatokhoz.

A következő képletet jól jegyezzétek meg:

   V=s/t      

V-sebesség

s- megtett út

t-eltelt idő

Most pedig nézzünk egy példát a képletre.

  1. Példa: Egy autós egyenletesen haladva 1 óra alatt 50 km utat tesz meg. Mekkora az átlagsebessége?

Először mindig írjátok ki a legfontosabb adatokat! Mindig nézzétek meg a képletet! Mi az amit keresünk? Mik azok az adatok amelyek rendelkezésünkre állnak?

t= 1 h (a „h” betű az óra rövidítése)

s= 50 km

    

   V=s/t

V=50/1

V=50 km/óra

   Ne felejtsétek kitenni a mértékegységet! A sebesség mértékegysége a km/h .

Néhány érdekességet is hoztam nektek:

Normális tempójú sétálás közben az átlag sebességünk: 3-4 km

A gepárdok átlagsebessége 110km ,sok autós ekkora sebességgel halad az autópályán is.

A vadászsólyom vadászás közben elérheti a 320 km átlagsebességet.

Fontos megemlíteni, hogy ilyen gyors átlagsebességet az állatok csak rövid távon (úton) tudják megtartani. Utána elfáradnak.

A feladatokat másold át a füzetbe és old meg. Segítségként használd a képletet és az előbb leírt példafeladatot.

  1. Feladat: Az autópályán haladó autó 110 km utat tesz meg 1 óra alatt.

A feladathoz tartozó első kérdés: Mekkora az autó átlagsebessége?

A feladathoz tartozó második kérdés: Az autó 2 óra alatt hány km utat tesz meg?

A feladathoz tartozó harmadik kérdés: Az autó 3 óra alatt hány km utat tesz meg?

  1. Feladat: Egy autó 50 km átlagsebességgel megy. Milyen messze ér az indulási helyétől 6 óra alatt?

Fontos információ: Egyenes vonalú egyenletes mozgást végző test ahányszor hosszabb ideig mozog, annyiszor nagyobb utat tesz meg. Tehát s= V⋅t

 

V=s/t          

V-sebesség

s- megtett út

t-eltelt idő

Most pedig nézzünk egy példát a képletre.

  1. Példa: Egy autós egyenletesen haladva 1 óra alatt 50 km utat tesz meg. Mekkora az átlagsebessége?

Először mindig írjátok ki a legfontosabb adatokat! Mindig nézzétek meg a képletet! Mi az amit keresünk? Mik azok az adatok amelyek rendelkezésünkre állnak?

t= 1 h (a „h” betű az óra rövidítése)

s= 50 km

    

    V=?

  V=s/t

 V=50/1

 V=50 km/óra

   Ne felejtsétek kitenni a mértékegységet! A sebesség mértékegysége a km/h .

Néhány érdekességet is hoztam nektek:

Normális tempójú sétálás közben az átlag sebességünk: 3-4 km

A gepárdok átlagsebessége 110 km ,sok autós ekkora sebességgel halad az autópályán is.

A vadászsólyom vadászás közben elérheti a 320 km átlagsebességet.

Fontos megemlíteni, hogy ilyen gyors átlagsebességet az állatok csak rövid távon (úton) tudják megtartani. Utána elfáradnak.

A feladatokat másold át a füzetbe és old meg. Segítségként használd a képletet és az előbb leírt példafeladatot.

  1. Feladat: Az autópályán haladó autó 110 km utat tesz meg 1 óra alatt.

A feladathoz tartozó első kérdés: Mekkora az autó átlagsebessége?

A feladathoz tartozó második kérdés: Az autó 2 óra alatt hány km utat tesz meg?

A feladathoz tartozó harmadik kérdés: Az autó 3 óra alatt hány km utat tesz meg?

  1. Feladat: Egy autó 50 km/h átlagsebességgel megy. Milyen messze ér az indulási helyétől 6 óra alatt?

Fontos információ: Egyenes vonalú egyenletes mozgást végző test ahányszor hosszabb ideig mozog, annyiszor nagyobb utat tesz meg. Tehát s= V⋅t

Jó munkát kívánok!💖

 

 

Gyógytestnevelés 04.16.

 

 Szia!

A jelenlegi helyzetben marad az online oktatás és ezen a felületen tudok anyagot küldeni neked továbbra is. 

Ma menjél ki a levegőre és szabadon választható feladatot végezz. Választhatsz biciklizést, sétát, kocogást vagy amire van lehetőséged.

Kellemes hétvégét!

Ági néni

Értelmileg akadálozottak habilitációja 04.16.

 Sziasztok! 

Egy kis nyelvtörőt küldök videón! Állítsátok meg a videót, amikor a kisfiú elmondta a mondatot és ismételjétek el utána!


Keresd meg a tavasszal kapcsolatos képek nevét!

Szókereső

Informatika

 Kedves GYerekek!

Remélem mindannyian jól vagytok. Biztos vagyok benne, hogy nagyon szépen tanultok, és a feladataitokat szívesen végzitek.

Jutalom a nap végére!

https://egyszervolt.hu/jatek/buborek2017.html

http://www.okosdoboz.hu/jatek?id=857&AbilityArea=-1&NatTemakor=-1

2021. április 16.

 

Portré rajzolása

Kedves gyerekek! Kérjetek meg valakit a családból, hogy üljön nektek modellt. Próbáljátok lerajzolni a fejét úgy, hogy a nyakból is látszódjon egy kicsi.
Ezt nevezzük portrénak.





Puha ceruzát használj!
3B,4B,5B,6B,7B,8B,9B

Nagy mesterek is sok portrét  készítettek!

Dürer


Mednyászky
















Magyar irodalom

                         Magyar irodalom

                                           A Pál utcai fiúk III. rész


Sziasztok! A mai órán tovább olvassuk Molnár Ferenc; A Pál utcai fiúk című, ifjúsági regényét.

Vedd elő a felszerelésed és írd fel a mi dátumot és a címet!A pirossal írt szöveget másold le a füzetedbe!

 

Először egy kis ismétlés. Az előző fejezetben a grunddal ismerkedtetek meg. Megtudhattátok, hogy hogyan néz ki, mit csinálnak ott a gyerekek, miért szeretik.

Ugye milyen furcsa? Akkor még nem volt telefon, számítógép és mégis milyen jókat játszottak a gyerekek!


Kiderült ebből a részből, hogy az egyetlen közlegény Nemecsek Ernő. Továbbá azt is, hogy ő volt, aki észrevette, hogy Áts Feri ellopja a zászlót.

Ez már nyílt hadüzenet volt, a Vörösingesek részéről. A Pál utcai fiúk úgy érezték, hogy meg kell védeniük a grundot, különben elveszítik. Ehhez vezérre volt szükségük.

Feladat:

Szerinted, miért van szükség egy csatában vezérre? Válaszolj néhány szóban vagy mondatban!

 

Olvasd el az irodalom tankönyv 146-147. oldalát!

 

Másold le a vázlatot!

-         Megtörtént az elnökválasztás. Boka nyert.

-         Boka; meg kell védeni a grundot!

-         A Pál utcai fiúk megvédik a grundot.

Egy kis feladat, hogy sikerült-e megjegyezni a Pál utcai fiúk nevét!?

https://wordwall.net/hu/resource/12986745/irodalom/p%c3%a1l-utcai-fi%c3%bak

„Látszott a szeműkön, hogy szeretik ezt a kis darabka földet, és hogy meg is küzdenek érte, ha arra kerülne sor. Ez a hazaszeretetnek egy neme volt.”

Feladat: Írd fel a kérdés sorszámát és válaszolj a füzetbe!

1.     ISzerinted, mit jelent az a szó, hogy hazaszeretet? Írd le néhány szóban vagy mondatban!

2.      Kit ismersz fel a következő képeken?

1………………………

2………………………

3………………………

1.

 


 

2.



 

3.



 

3.      II.Miért hívták a másik csapatot Vörösingeseknek?

4.      III.Hol hallottál még szavazásról?

 

Szorgalmi feladat: Beszéltünk a hazaszeretetről. Fogalmazd meg néhány szóban, miért szereted a hazádat, mi az, amit szépnek látsz benne!

Kérem szépen elküldeni a 4 kérdésre adott válaszok, illetve a szorgalmi feladat fotóját!

Köszönöm szépen a figyelmeteket! Remélem, hogy hamarosan személyesen is találkozhatunk!

Sziasztok

Szilvi néni